Nilssons Möbler i Lammhult AB
N. Fabriksgatan 2
SE – 363 44 Lammhult
Telefon: 0472 – 260041
E-mail: info@nilssonsilammhult.se
Organisationsnummer: 556062-1780
Bank: Handelsbanken, Bankgiro: 275-4836
Bankuppgifter vid betalning från utlandet:
SWIFT: HANDSESS, IBAN: SE67 6000 0000 0006 7829 8122

Nilssons Möbler i Lammhult AB är en etablerad möbelaffär och från början möbeltillverkare sedan 1924. Ni hittar oss i Möbelriket Lammhult, cirka 4 mil norr om Växjö, mitt i Småland. Här har vi vår fysiska möbelaffär på cirka 4000 m2 samt vårt lager som ligger i anslutning till butiken. Lammhult är ett mycket känt begrepp när det gäller möbler. Här finns flertalet möbelaffärer och möbeltillverkare!

Nilssons Möbler har idag kunder över hela Sverige och även utomlands. Många av våra kunder besöker oss i Lammhult andra handlar via vår Webshop/ telefon.

Leveransvillkor

Fraktkostnader inom Sverige:

  • Ordervärde från 7.995 kr — Fraktfritt!
    Ordervärde 5.001 – 7.994 kr — 495 kr
    Ordervärde 3.001 – 5.000 kr — 395 kr
    Ordervärde 1.501 – 3.000 kr — 295 kr
    Ordervärde upp till 1.500 kr — 195 kr

Leverans av möbler sker till tomtgräns/port i emballage, om inget annat avtalats. Mindre paket skickar vi med Posten för uthämtning.

Vill Ni ha extra service med guldkant?!
Nilssons erbjuder marknadens förmodligen bästa service när vi levererar med våra egna lastbilar. Givetvis till småländska priser:

  • Inbärning av möblerna i bostaden: 295 kr
  • Inbärning av möblerna i bostaden, inkl. uppackning + montering* samt bortforsling av emballage: 495 kr

Vi levererar normalt med egna lastbilar över hela södra Sverige ända upp till Stockholm/ Uppsala/ Västerås/ Karlstad. Detaljer kring detta går vi igenom när vi ringer upp Er efter lagd order. * Vi får ej montera upp ex. en vägghängd bokhylla eller taklampa.

  • Om ni köpt till service där möblerna skall bäras in i bostaden, är det viktigt att ni förbereder fri väg i bostaden samt att eventuellt skydda golvet. Tänk på att kontrollera så att möbeln går att bära in utan risk för skada på person eller egendom. Går inte detta så måste vi tyvärr leverera till dörren/porten. Som kund ansvarar man för att möbeln går in i bostaden rent måttmässigt.
  • På våra Outletmöbler/ Prissänkta skyltexemplar gäller alltid hämtpris oavsett ordervärde. Önskas hemleverans av en sådan vara kan vi lösa det om ni bor inom det område dit vi levererar med egna lastbilar. En sådan vara går ej att skicka med exempelvis DHL då vi inte har något originalemballage till varan. Kostnad för en sådan leverans tittar vi på när vi vet vart ni bor samt vilken vara det avser!
  • Leveransvillkoren enligt ovan gäller för fastlandet. Extra avgifter eller frakter kan eventuellt tillkomma till öar.
  • Möbler som inte levereras med våra egna lastbilar skickas med DHL. Mindre paket skickas med Posten. En mycket viktigt detalj är att ni avsynar godset noggrant innan kvittensen godkänns. Skador på emballage och möbler måste anmälas direkt vid leveransen!
  • Bor Ni utomlands? Kontakta oss för uppgifter om fraktkostnad.

Leveranstid

Leveranstiden varierar från olika leverantörer samt mellan olika produkter. Normal leveranstid brukar vara mellan 2-9 veckor. Beställer ni produkter med olika leveranstid så levereras allt på en gång om inget annat bestäms. Observera att leveranstiden vi anger vid köptillfället är ungefärlig. För att få en mer exakt leveranstid kontaktar ni leveransavdelningen när det börjar närma sig leverans.

Vi ringer alltid ett par dagar innan leveransen och bestämmer en tidpunkt för leverans. Leverans sker vardagar. Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i situationer detta är tillämpbart.

Betalning & Säkerhet

Kortbetalning
Vi samarbetar med NETS, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet. NETS är certifierade av banker och kortinlösare till att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av NETS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Nilssons Möbler har därmed inte tillgång till kortinformationen och kan därför aldrig registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard. När Ni väljer att betala med kort betalas hela beloppet i förskott.

Faktura
Vill ni betala via faktura så mailar vi först en handpenningsfaktura på 20%, som betalas vid köptillfället. Resterande belopp betalas via faktura när Ni fått leveransen. Väljer Ni att betala via faktura så kommer fakturan från Nilssons Möbler.

Delbetalning
Vi samarbetar med Resurs Bank. Dela upp din betalning – upp till 24 månader räntefritt med Möbelkortet. Uppläggningavgift + administrationsavgifter tillkommer.Vi hjälper Er med kreditansökan på telefon. Ni godkänner ansökan mot E-legitimation och vi slutför enkelt köpet tillsammans. Avbetalningstiden väljer ni senare i lugn och ro hemma.

mobelkortetAnsök själv om Möbelkortet. Beräkna din månadskostnad.

Sortiment

Sortimentet på hemsidan, kan skilja i utförande mot sortimentet i butiken. Vi reserverar oss för att en viss produkt som visas på hemsidan kan vara slutsåld i butiken, tillfälligt bortplockad eller utgått.  Färgåtergivningen av bildmaterial på hemsidan kan upplevas olika jämfört med verkligheten. Detta kan bero på typ av bildskärm och bildskärmsinställningar på datorn. Foto- och trycktekniska faktorer påverkar också hur bilder upplevs.

 Priser

Alla våra priser visas i SEK inkl. moms. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar vid prishöjningar samt slutförsäljning. Vi reserverar oss för så kallade ”tryckfel” eller skrivfel av priser och produktinformation.

Ångerrätt vid distanshandel

Större delen av vårt sortiment är beställningsvaror, dvs. varor som normalt inte finns på vårt lager, utan beställs hem till varje kund från respektive tillverkare/ leverantör. Vissa varor tillverkas dessutom på beställning och kan ibland får en tydlig personlig prägel. Exempelvis ett specifikt tyg på en soffa. Observera att vi inte kan lämna någon ångerrätt på en levererad beställningsvara. Utan då gäller 14 dagars ångerrätt från att du mottog din orderbekräftelse. Samma sak gäller vid köp av våra Prissänkta Skyltexemplar.

Vid köp av lagervaror har du 14 dagars ångerrätt på en levererad vara. Ångerrätten gäller från det datum du mottog varan. Varan skall då vara oanvänd och oskadd. Varan måste returneras i sitt originalemballage. När du nyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten.

Fråga alltid våra säljare om något är oklart kring just den produkt du beställt – innan möblerna är levererade!

Avbeställning

Avbeställning kan ske mot ersättning av 10-100% av ordervärdet beroende på typ av vara och tidpunkt.

Reklamation

Enligt konsumentköplagen har man 3 års reklamationsrätt. Om fel i varan uppstår inom den perioden åtgärdas felet i första hand. Om varan inte går att reparera inom skälig tid får du en ny vara eller, om varan inte längre kan anskaffas, en likvärdig.

Reklamationsrätten gäller inte fel som uppkommit till följd av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning. På vissa av våra produkter finns en garanti som sträcker sig över en ännu längre period.

Anmäl er reklamation genom att fylla i vårt Reklamationsformulär.

 Transportskada

En möbel som blivit transportskadad kan ha både dolda skador på godset som syns först vid uppackning samt synliga skador som syns direkt på emballaget. Det är därför mycket viktigt att du packar upp och synar möbeln direkt efter mottagandet. Finns det synliga skador på emballaget skall detta noteras direkt på transportörens fraktsedlar/ handscanner innan kvittens. Om kolliantalet ej stämmer så måste även detta noteras innan kvittens. Efter angiven tid lämnas varan utan avseende.

Om leveransen skett med DHL eller Posten och skadan upptäcks först vid uppackning måste anmälan ske senast 4 dagar efter mottagandet. Anmälan görs via vårt Reklamationsformulär.

Skötselråd av möbler

Dina möbler behöver kärlek i form av möbelvård! Möblerna håller då mycket längre och de blir dessutom vackrare. Tänk på att oljat trä och läder är naturmaterial som behöver underhållas och smörjas för att inte torka ut. Vi säljer skötselprodukter från LeatherMaster. Kontakta Kundtjänst om ni har frågor hur ni tar hand om era möbler så hjälper vi Er! Nedan följer skötselråd för de vanligaste materialen.

Läder/Skinn – ett naturmaterial som behöver smörjas för att inte torka ut och även rengöras. Skinnet får då en vackrare lyster och sprickor motverkas. Ytan blir även mer motståndskraftig mot smuts. Se till att dammsuga din möbel försiktigt med mjukt munstycke med jämna mellanrum. Undvik att placera en skinnmöbel i direkt solljus då den kan blekas och torka ut. Tänk på att ljusa skinn kan vara känsliga mot torrfällning av mörka jeans och andra kläder m.m. En skinnmöbel med ljust skinn bör man smörja direkt när den är ny för att gör skinnet mer motståndskraftigt mot smuts och fläckar m.m. Tänk på att en möbel inte mår bra av att stå för varmt eller kallt. Undvik därför placering för nära en värmekälla eller i ett kallt rum. Hur ofta man skall behandla möbeln beror på typ av läder och färg. Vi rekommenderar följande produkter: Leather Clean & Protect L, Leather Clean & Protect S, Nubuck Protection. Fråga oss om du är osäker på vilken produkt som passar till din möbel och hur du går tillväga!

Tyg – se till att dammsuga din möbel försiktigt med mjukt munstycke med jämna mellanrum. Undvik att placera en tygmöbel i direkt solljus då den kan blekas. Tänkt att att ljusa tyger kan vara känsliga mot torrfällning av mörka jeans och andra kläder m.m. En tygmöbel med ljust tyg bör man impregnera direkt när den är ny för att göra tyget mer motståndskraftigt mot smuts och fläckar m.m. Tänk på att en möbel inte mår bra av att stå för varmt eller kallt. Undvik därför placering för nära en värmekälla eller i ett kallt rum. Hur ofta man skall behandla ett tyg beror på typ av tyg och färg. Vi rekommenderar följande produkter: Textil Clean & Protect. Fråga oss om du är osäker på vilken produkt som passar din möbel och hur du går tillväga!

Fårskinn – damm och smutspartiklar samlar sig i botten på fårskinnet och kan på sikt göra att fibrerna går av. Därför bör man vädra och försiktigt dammsuga möbeln regelbundet. Extra känsligt blir fårskinnet på partier där det kommer i kontakt med huden. Exempelvis armstöd och nackstöd på en fåtölj. Använd klisterrulle till löst sittande smuts. Extra utsatta partier på ett fårskinn kan man med tiden uppleva att de blir tillplattade och ibland ihoptuffsade. Då kan man med fördel spruta kallt vatten med en sprayflaska och fluffa upp fårskinnet igen. Fläckar bör så fort som möjligt dränkas in med kallt vatten. Rengör med ljummet vatten, svamp och ullschampo. Till fårskinn som är ytligt och lätt smutsigt rekommenderas Wool & Hair Cleaner.

Oljat trä – ett naturmaterial som behöver oljas för att få en jämn och fin yta samt för att inte torka ut och spricka. Oljan gör även trät mer motståndskraftigt mot vätskor och fläckar. De flesta möbler som är oljade, har fått en grundoljning på fabriken. Det är en mognadsprocess i oljat trä. Därför behöver ibland möbeln oljas omgående när den är ny. Känns möbeln ojämn i ytan och kanske lite sträv/stickig kan trät ha rest sig lite. Detta är helt normalt och åtgärdas enklast med olja + slipsvamp. En ny trämöbel suger in mer olja i början tills trät blivit mättat. Oljan kan sugas in olika på olika partier i trät vilket är helt normalt. När en möbel packas på fabriken kan oljan sugas tillbaka på vissa ställen av emballaget. Tänk på att undvika att torka ett bord för mycket med trasa och diskmedel då fettet i diskmedlet löser upp fettet i oljan, vilket torkar ut bordet. Tänk på att en möbel inte mår bra av att stå för varmt eller kallt. Undvik därför placering för nära en värmekälla eller i ett kallt rum. Vissa möbler är naturoljade och andra vitoljade och skall därför behandlas med olika oljor. Vi rekommenderar följande produkter: Wood Wax Oil, Wood Furniture Oil, White Wood Oil, Protect Spray Wax, Wood slipsvamp till trä. Fråga oss om du är osäker på vilken produkt som passar din möbel och hur du går tillväga!

Lackade/ betsade ytor – dammtorkas med torr bomullstrasa eller liknande. Vid rengöring av möbeln använd en lätt fuktad trasa och eventuellt lite diskmedel. Tänk på att en lackad yta är svårare att laga om man får märken i den. Därför kan det exempelvis vara bra att skydda ett vitlackat matbord med bordstabletter, så håller man matbordet finare! Tänk på att en möbel inte mår bra av att stå för varmt eller kallt. Undvik därför placering för nära en värmekälla eller i ett kallt rum.

Personuppgifter / Secretesspolicy GDPR

Vi tar ansvar för att alla personuppgifter du lämnar till oss endast används inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med GDPR (Allmänna dataskyddsförordningen). Uppgifterna kommer användas i syfte att fullfölja våra åtaganden mot dig som kund samt att ge vår bästa möjliga service!

§1. Uppgifter vi hanterar och syfte

Vi hanterar dessa typer av uppgifter:

— §1.1 Kontaktpersons namn, telefonnummer, adress och e-postadress.

— §1.2 Ordrar/köp om tillämpbart.

— §1.3 Fakturauppgifter och referensperson om tillämpbart.

§2. Kontaktuppgifter

Våra kontaktuppgifter för att begära ut information, få uppgifter raderade eller andra frågor som kan uppstå är:

E-post: info@nilssonsilammhult.se

Telefon: 0472-260041

§3 Kontaktuppgifter dataskyddsombud

Våra kontaktuppgifter till dataskyddsombud för att begära ut information, få uppgifter raderade eller andra frågor som kan uppstå är samma som ovanstående, punkt §2.

§4. Våra skyldigheter

Vi är alltid skyldiga och ansvariga att inom 24h (vardagar) tillhandahålla alla sorts uppgifter, anteckningar och information som respektive person och/eller företag begär. Likaså gäller borttagning av detsamma. Vi lämnar självklart aldrig ut uppgifter till tredje part eller till någon som ej verifierats vara tillika person för uppgifterna eller leverantör som behöver behandla exempelvis adress eller liknande. Vi har också skyldighet att rätta och uppdatera uppgifter om önskemål om detta sker. Även detta ska ske snarast, men senast inom 48h (vardagar). Om ni inte tycker vi fullföljer våra skyldigheter uppmanas ni till att kontakta tillsynsmyndighet om vi inte är överens. Ni har all rätt att få reda på hur vi har fått tag på uppgifterna om ni är osäkra, detta skall vi redovisa med tydlighet.

§5. Att dra tillbaka samtycket

Ni som kund eller samarbetspartner har alltid rätt att när som helst dra tillbaka ert samtycke för detta avtal. Om ni önskar göra detta skriver ni ett e-postmeddelande till oss där ni beskriver att ni önskar dra tillbaka ert samtycke. Detta sker med omedelbar verkan och våra skyldigheter enligt §4 aktiveras per automatik.

§6. Rätten att bli glömd

Ni som kund eller samarbetspartner har alltid rätt att när som helst bli glömd. Om detta önskas skriver man ett e-postmeddelande till oss och berättar att man önskar bli glömd. Detta sker med omedelbar verkan och våra skyldigheter enligt §4 aktiveras per automatik.

§7. Tidsfrist

Genom att använda vår webbplats samtycker du till vår policy. Detta samtyckesavtal gäller fram tills dess att man aktivt avslutar samtycket, eller om §5 och §6 aktiveras. Om ingen kommunikation har skett på väldigt lång tid mellan Nilssons Möbler i Lammhult AB och er gallras uppgifter bort med jämna intervaller av oss.

§8. Användarrätt

I denna paragraf beskriver vi vilka som har rätt att använda sig utav uppgifterna som anges i §1. De som är anställda hos oss har rätt att använda de uppgifter som krävs för att utföra arbetsuppgifterna. De anställda har fått intern utbildning som beskrivs i §9.

§9. Användarsäkerhet

Personalen som hanterar personuppgifter utbildas internt och löpande i hantering av uppgifter. Detta för att den mänskliga faktorn skall vara absolut minimal. De tränas på att hantera uppgifter på ett varsamt sätt över tid och har kunskap i att kunna glömma kunders uppgifter i våra system.

§10. Teknisk säkerhet

Alla uppgifter som innehåller känsliga uppgifter lagras digitalt med krypterad säkerhet.

§11. Formulärdata

Formulär som skickas in via webbplatsen lagras digital och skickas via krypterad anslutning. Dessa uppgifter lagrar vi för att kunna hålla vår service på högsta nivå, om vi exempelvis behöver kolla på en gammal reklamation eller ärende.

§12. Underhåll

Vi uppdaterar och ser över vår policy frekvent, en gång i kvartalet, eller mer om det behövs, så att den alltid är aktuell och pålitlig.

Köp- & leveransvillkor

Leverans

Nilssons Möbler i Lammhult AB
N. Fabriksgatan 2
SE – 363 44 Lammhult
Telefon: 0472 – 260041
E-mail: info@nilssonsilammhult.se
Organisationsnummer: 556062-1780
Bank: Handelsbanken, Bankgiro: 275-4836
Bankuppgifter vid betalning från utlandet:
SWIFT: HANDSESS, IBAN: SE67 6000 0000 0006 7829 8122

Nilssons Möbler i Lammhult AB är en etablerad möbelaffär och från början möbeltillverkare sedan 1924. Ni hittar oss i Möbelriket Lammhult, cirka 4 mil norr om Växjö, mitt i Småland. Här har vi vår fysiska möbelaffär på cirka 4000 m2 samt vårt lager som ligger i anslutning till butiken. Lammhult är ett mycket känt begrepp när det gäller möbler. Här finns flertalet möbelaffärer och möbeltillverkare!

Nilssons Möbler har idag kunder över hela Sverige och även utomlands. Många av våra kunder besöker oss i Lammhult andra handlar via vår Webshop/ telefon.

Leveransvillkor

Fraktkostnader inom Sverige:

  • Ordervärde från 7.995 kr — Fraktfritt!
    Ordervärde 5.001 – 7.994 kr — 495 kr
    Ordervärde 3.001 – 5.000 kr — 395 kr
    Ordervärde 1.501 – 3.000 kr — 295 kr
    Ordervärde upp till 1.500 kr — 195 kr

Leverans av möbler sker till tomtgräns/port i emballage, om inget annat avtalats. Mindre paket skickar vi med Posten för uthämtning.

Vill Ni ha extra service med guldkant?!
Nilssons erbjuder marknadens förmodligen bästa service när vi levererar med våra egna lastbilar. Givetvis till småländska priser:

  • Inbärning av möblerna i bostaden: 295 kr
  • Inbärning av möblerna i bostaden, inkl. uppackning + montering* samt bortforsling av emballage: 495 kr

Vi levererar normalt med egna lastbilar över hela södra Sverige ända upp till Stockholm/ Uppsala/ Västerås/ Karlstad. Detaljer kring detta går vi igenom när vi ringer upp Er efter lagd order. * Vi får ej montera upp ex. en vägghängd bokhylla eller taklampa.

  • Om ni köpt till service där möblerna skall bäras in i bostaden, är det viktigt att ni förbereder fri väg i bostaden samt att eventuellt skydda golvet. Tänk på att kontrollera så att möbeln går att bära in utan risk för skada på person eller egendom. Går inte detta så måste vi tyvärr leverera till dörren/porten. Som kund ansvarar man för att möbeln går in i bostaden rent måttmässigt.
  • På våra Outletmöbler/ Prissänkta skyltexemplar gäller alltid hämtpris oavsett ordervärde. Önskas hemleverans av en sådan vara kan vi lösa det om ni bor inom det område dit vi levererar med egna lastbilar. En sådan vara går ej att skicka med exempelvis DHL då vi inte har något originalemballage till varan. Kostnad för en sådan leverans tittar vi på när vi vet vart ni bor samt vilken vara det avser!
  • Leveransvillkoren enligt ovan gäller för fastlandet. Extra avgifter eller frakter kan eventuellt tillkomma till öar.
  • Möbler som inte levereras med våra egna lastbilar skickas med DHL. Mindre paket skickas med Posten. En mycket viktigt detalj är att ni avsynar godset noggrant innan kvittensen godkänns. Skador på emballage och möbler måste anmälas direkt vid leveransen!
  • Bor Ni utomlands? Kontakta oss för uppgifter om fraktkostnad.

Leveranstid

Leveranstiden varierar från olika leverantörer samt mellan olika produkter. Normal leveranstid brukar vara mellan 2-9 veckor. Beställer ni produkter med olika leveranstid så levereras allt på en gång om inget annat bestäms. Observera att leveranstiden vi anger vid köptillfället är ungefärlig. För att få en mer exakt leveranstid kontaktar ni leveransavdelningen när det börjar närma sig leverans.

Vi ringer alltid ett par dagar innan leveransen och bestämmer en tidpunkt för leverans. Leverans sker vardagar. Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i situationer detta är tillämpbart.

Betalning & Säkerhet

Kortbetalning
Vi samarbetar med NETS, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet. NETS är certifierade av banker och kortinlösare till att hantera betaltransaktioner på högsta säkerhetsnivå. All kommunikation mellan butiken och din bank sköts av NETS och krypteras via SSL (Secure Sockets Layer). Nilssons Möbler har därmed inte tillgång till kortinformationen och kan därför aldrig registrera eller lagra dina kortuppgifter. Vid betalning med kort fyller du i ditt kortnummer, kortets giltighetstid och CVC/CVV-kod. Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard. När Ni väljer att betala med kort betalas hela beloppet i förskott.

Faktura
Vill ni betala via faktura så mailar vi först en handpenningsfaktura på 20%, som betalas vid köptillfället. Resterande belopp betalas via faktura när Ni fått leveransen. Väljer Ni att betala via faktura så kommer fakturan från Nilssons Möbler.

Delbetalning
Vi samarbetar med Resurs Bank. Dela upp din betalning – upp till 24 månader räntefritt med Möbelkortet. Uppläggningavgift + administrationsavgifter tillkommer.Vi hjälper Er med kreditansökan på telefon. Ni godkänner ansökan mot E-legitimation och vi slutför enkelt köpet tillsammans. Avbetalningstiden väljer ni senare i lugn och ro hemma.

mobelkortetAnsök själv om Möbelkortet. Beräkna din månadskostnad.

Sortiment

Sortimentet på hemsidan, kan skilja i utförande mot sortimentet i butiken. Vi reserverar oss för att en viss produkt som visas på hemsidan kan vara slutsåld i butiken, tillfälligt bortplockad eller utgått.  Färgåtergivningen av bildmaterial på hemsidan kan upplevas olika jämfört med verkligheten. Detta kan bero på typ av bildskärm och bildskärmsinställningar på datorn. Foto- och trycktekniska faktorer påverkar också hur bilder upplevs.

 Priser

Alla våra priser visas i SEK inkl. moms. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar vid prishöjningar samt slutförsäljning. Vi reserverar oss för så kallade ”tryckfel” eller skrivfel av priser och produktinformation.

Ångerrätt vid distanshandel

Större delen av vårt sortiment är beställningsvaror, dvs. varor som normalt inte finns på vårt lager, utan beställs hem till varje kund från respektive tillverkare/ leverantör. Vissa varor tillverkas dessutom på beställning och kan ibland får en tydlig personlig prägel. Exempelvis ett specifikt tyg på en soffa. Observera att vi inte kan lämna någon ångerrätt på en levererad beställningsvara. Utan då gäller 14 dagars ångerrätt från att du mottog din orderbekräftelse. Samma sak gäller vid köp av våra Prissänkta Skyltexemplar.

Vid köp av lagervaror har du 14 dagars ångerrätt på en levererad vara. Ångerrätten gäller från det datum du mottog varan. Varan skall då vara oanvänd och oskadd. Varan måste returneras i sitt originalemballage. När du nyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten.

Fråga alltid våra säljare om något är oklart kring just den produkt du beställt – innan möblerna är levererade!

Avbeställning

Avbeställning kan ske mot ersättning av 10-100% av ordervärdet beroende på typ av vara och tidpunkt.

Reklamation

Enligt konsumentköplagen har man 3 års reklamationsrätt. Om fel i varan uppstår inom den perioden åtgärdas felet i första hand. Om varan inte går att reparera inom skälig tid får du en ny vara eller, om varan inte längre kan anskaffas, en likvärdig.

Reklamationsrätten gäller inte fel som uppkommit till följd av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning. På vissa av våra produkter finns en garanti som sträcker sig över en ännu längre period.

Anmäl er reklamation genom att fylla i vårt Reklamationsformulär.

 Transportskada

En möbel som blivit transportskadad kan ha både dolda skador på godset som syns först vid uppackning samt synliga skador som syns direkt på emballaget. Det är därför mycket viktigt att du packar upp och synar möbeln direkt efter mottagandet. Finns det synliga skador på emballaget skall detta noteras direkt på transportörens fraktsedlar/ handscanner innan kvittens. Om kolliantalet ej stämmer så måste även detta noteras innan kvittens. Efter angiven tid lämnas varan utan avseende.

Om leveransen skett med DHL eller Posten och skadan upptäcks först vid uppackning måste anmälan ske senast 4 dagar efter mottagandet. Anmälan görs via vårt Reklamationsformulär.

Skötselråd av möbler

Dina möbler behöver kärlek i form av möbelvård! Möblerna håller då mycket längre och de blir dessutom vackrare. Tänk på att oljat trä och läder är naturmaterial som behöver underhållas och smörjas för att inte torka ut. Vi säljer skötselprodukter från LeatherMaster. Kontakta Kundtjänst om ni har frågor hur ni tar hand om era möbler så hjälper vi Er! Nedan följer skötselråd för de vanligaste materialen.

Läder/Skinn – ett naturmaterial som behöver smörjas för att inte torka ut och även rengöras. Skinnet får då en vackrare lyster och sprickor motverkas. Ytan blir även mer motståndskraftig mot smuts. Se till att dammsuga din möbel försiktigt med mjukt munstycke med jämna mellanrum. Undvik att placera en skinnmöbel i direkt solljus då den kan blekas och torka ut. Tänk på att ljusa skinn kan vara känsliga mot torrfällning av mörka jeans och andra kläder m.m. En skinnmöbel med ljust skinn bör man smörja direkt när den är ny för att gör skinnet mer motståndskraftigt mot smuts och fläckar m.m. Tänk på att en möbel inte mår bra av att stå för varmt eller kallt. Undvik därför placering för nära en värmekälla eller i ett kallt rum. Hur ofta man skall behandla möbeln beror på typ av läder och färg. Vi rekommenderar följande produkter: Leather Clean & Protect L, Leather Clean & Protect S, Nubuck Protection. Fråga oss om du är osäker på vilken produkt som passar till din möbel och hur du går tillväga!

Tyg – se till att dammsuga din möbel försiktigt med mjukt munstycke med jämna mellanrum. Undvik att placera en tygmöbel i direkt solljus då den kan blekas. Tänkt att att ljusa tyger kan vara känsliga mot torrfällning av mörka jeans och andra kläder m.m. En tygmöbel med ljust tyg bör man impregnera direkt när den är ny för att göra tyget mer motståndskraftigt mot smuts och fläckar m.m. Tänk på att en möbel inte mår bra av att stå för varmt eller kallt. Undvik därför placering för nära en värmekälla eller i ett kallt rum. Hur ofta man skall behandla ett tyg beror på typ av tyg och färg. Vi rekommenderar följande produkter: Textil Clean & Protect. Fråga oss om du är osäker på vilken produkt som passar din möbel och hur du går tillväga!

Oljat trä – ett naturmaterial som behöver oljas för att få en jämn och fin yta samt för att inte torka ut och spricka. Oljan gör även trät mer motståndskraftigt mot vätskor och fläckar. De flesta möbler som är oljade, har fått en grundoljning på fabriken. Det är en mognadsprocess i oljat trä. Därför behöver ibland möbeln oljas omgående när den är ny. Känns möbeln ojämn i ytan och kanske lite sträv/stickig kan trät ha rest sig lite. Detta är helt normalt och åtgärdas enklast med olja + slipsvamp. En ny trämöbel suger in mer olja i början tills trät blivit mättat. Oljan kan sugas in olika på olika partier i trät vilket är helt normalt. När en möbel packas på fabriken kan oljan sugas tillbaka på vissa ställen av emballaget. Tänk på att undvika att torka ett bord för mycket med trasa och diskmedel då fettet i diskmedlet löser upp fettet i oljan, vilket torkar ut bordet. Tänk på att en möbel inte mår bra av att stå för varmt eller kallt. Undvik därför placering för nära en värmekälla eller i ett kallt rum. Vissa möbler är naturoljade och andra vitoljade och skall därför behandlas med olika oljor. Vi rekommenderar följande produkter: Wood Wax Oil, Wood Furniture Oil, White Wood Oil, Protect Spray Wax, Wood slipsvamp till trä. Fråga oss om du är osäker på vilken produkt som passar din möbel och hur du går tillväga!

Lackade/ betsade ytor – dammtorkas med torr bomullstrasa eller liknande. Vid rengöring av möbeln använd en lätt fuktad trasa och eventuellt lite diskmedel. Tänk på att en lackad yta är svårare att laga om man får märken i den. Därför kan det exempelvis vara bra att skydda ett vitlackat matbord med bordstabletter, så håller man matbordet finare! Tänk på att en möbel inte mår bra av att stå för varmt eller kallt. Undvik därför placering för nära en värmekälla eller i ett kallt rum.

Personuppgifter / Secretesspolicy GDPR

Vi tar ansvar för att alla personuppgifter du lämnar till oss endast används inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med GDPR (Allmänna dataskyddsförordningen). Uppgifterna kommer användas i syfte att fullfölja våra åtaganden mot dig som kund samt att ge vår bästa möjliga service!

§1. Uppgifter vi hanterar och syfte

Vi hanterar dessa typer av uppgifter:

— §1.1 Kontaktpersons namn, telefonnummer, adress och e-postadress.

— §1.2 Ordrar/köp om tillämpbart.

— §1.3 Fakturauppgifter och referensperson om tillämpbart.

§2. Kontaktuppgifter

Våra kontaktuppgifter för att begära ut information, få uppgifter raderade eller andra frågor som kan uppstå är:

E-post: info@nilssonsilammhult.se

Telefon: 0472-260041

§3 Kontaktuppgifter dataskyddsombud

Våra kontaktuppgifter till dataskyddsombud för att begära ut information, få uppgifter raderade eller andra frågor som kan uppstå är samma som ovanstående, punkt §2.

§4. Våra skyldigheter

Vi är alltid skyldiga och ansvariga att inom 24h (vardagar) tillhandahålla alla sorts uppgifter, anteckningar och information som respektive person och/eller företag begär. Likaså gäller borttagning av detsamma. Vi lämnar självklart aldrig ut uppgifter till tredje part eller till någon som ej verifierats vara tillika person för uppgifterna eller leverantör som behöver behandla exempelvis adress eller liknande. Vi har också skyldighet att rätta och uppdatera uppgifter om önskemål om detta sker. Även detta ska ske snarast, men senast inom 48h (vardagar). Om ni inte tycker vi fullföljer våra skyldigheter uppmanas ni till att kontakta tillsynsmyndighet om vi inte är överens. Ni har all rätt att få reda på hur vi har fått tag på uppgifterna om ni är osäkra, detta skall vi redovisa med tydlighet.

§5. Att dra tillbaka samtycket

Ni som kund eller samarbetspartner har alltid rätt att när som helst dra tillbaka ert samtycke för detta avtal. Om ni önskar göra detta skriver ni ett e-postmeddelande till oss där ni beskriver att ni önskar dra tillbaka ert samtycke. Detta sker med omedelbar verkan och våra skyldigheter enligt §4 aktiveras per automatik.

§6. Rätten att bli glömd

Ni som kund eller samarbetspartner har alltid rätt att när som helst bli glömd. Om detta önskas skriver man ett e-postmeddelande till oss och berättar att man önskar bli glömd. Detta sker med omedelbar verkan och våra skyldigheter enligt §4 aktiveras per automatik.

§7. Tidsfrist

Genom att använda vår webbplats samtycker du till vår policy. Detta samtyckesavtal gäller fram tills dess att man aktivt avslutar samtycket, eller om §5 och §6 aktiveras. Om ingen kommunikation har skett på väldigt lång tid mellan Nilssons Möbler i Lammhult AB och er gallras uppgifter bort med jämna intervaller av oss.

§8. Användarrätt

I denna paragraf beskriver vi vilka som har rätt att använda sig utav uppgifterna som anges i §1. De som är anställda hos oss har rätt att använda de uppgifter som krävs för att utföra arbetsuppgifterna. De anställda har fått intern utbildning som beskrivs i §9.

§9. Användarsäkerhet

Personalen som hanterar personuppgifter utbildas internt och löpande i hantering av uppgifter. Detta för att den mänskliga faktorn skall vara absolut minimal. De tränas på att hantera uppgifter på ett varsamt sätt över tid och har kunskap i att kunna glömma kunders uppgifter i våra system.

§10. Teknisk säkerhet

Alla uppgifter som innehåller känsliga uppgifter lagras digitalt med krypterad säkerhet.

§11. Formulärdata

Formulär som skickas in via webbplatsen lagras digital och skickas via krypterad anslutning. Dessa uppgifter lagrar vi för att kunna hålla vår service på högsta nivå, om vi exempelvis behöver kolla på en gammal reklamation eller ärende.

§12. Underhåll

Vi uppdaterar och ser över vår policy frekvent, en gång i kvartalet, eller mer om det behövs, så att den alltid är aktuell och pålitlig.